Rusland, mama & esther, Riga - Reisverslag uit Tartu, Estland van Judith Verweijen - WaarBenJij.nu Rusland, mama & esther, Riga - Reisverslag uit Tartu, Estland van Judith Verweijen - WaarBenJij.nu

Rusland, mama & esther, Riga

Blijf op de hoogte en volg Judith

01 November 2012 | Estland, Tartu

Tere-Tere!

Alweer een maand geleden dat ik wat heb geschreven. Tijd vliegt hier ;)
Lots of things happened. Maar ik zal beginnen met Rusland! Wat een geweldige ervaring was dat zeg! Om 5 uur 's ochtends vertrokken we met 40 studenten en een hele leuke reisleidster dan naar Rusland. Het was een uurtje of drie tot de border en daar nog een uurtje of drie, mits we geluk hadden. En ja hoor. Die Russen zijn maar een stel mafkezen. Kom je aan bij de grens, wordt er eerst door de Estse grens gecheckt. Dit leverde geen problemen op, maar wel zo'n drie kwartier wachten. 50 meter verder sta je bij de Russische grens. Daar vertrouwen ze die Estonians voor geen meter, dus wordt er als eerste een paspoort check gedaan (er komen twee zwaar nors kijkende mannetjes de bus in en die moet je je paspoort+migratiekaart laten zien). Mijn paspoort werd uitermate goed gecheckt en aan alle kanten bekeken (is net nieuw en dus zeer shiny en mooi, maar toen het derde mannetje er extra lang naar keek, werd ik best een beetje nerveus:P). Na paspoort check nummer 1 mag je 20 meter verder rijden. Daar komt paspoort check nummer 2. Dan moet iedereen en ALLES de bus verlaten, dus alle koffers uit de bus en door de douane. In het douane gebouw checken ze uiteraard nogmaals je paspoort en migratiekaart en krijg je een stempel (Jippie, de eerste stempel in mijn paspoort!). Eer iedereen door de douane is ben je zo weer anderhalf uur verder en als de bus goedgekeurd is, mag je weer de bus in. Dus alle bagage weer in de bus en iedereen gecheckt, wij helemaal blij. Daar gingen we dan hoor, Rusland in. Maar nee, dan is er 20 meter verderop NOG een paspoortcheck om te checken of iedereen wel écht zijn migratiekaart, visa én stempel heeft(ze vertrouwen zichzelf dus voor geen cent) en dan, ja toen was het eindelijk zover. We reden Rusland binnen! Het eerste wat er moest gebeuren was tanken, want dat is maar 70 cent per liter. Na het tanken gingen we op weg naar het St Petershof. Maar niet nadat we uiteraard anderhalve km verderop weer werden aangehouden voor een buscheck. Gelukkig rijdt onze chauffeur vaker naar Rusland en hoefde hij alleen maar een praatje te maken van 5 minuten. Daarna konden we dan echt doorrijden naar St. Petershof en onze excursie doen. Was erg mooi en al indrukwekkend om te zien. Toen via een citytour naar het hotel gereden en even gesetteld. Niet voor lang want we gingen 's avonds even wat eten in het echt centrum, dus in een local bus en op naar het centrum! Was geweldig en indrukwekkend om alles te zien zo in het donker. En ook heerlijk om de spits te zien. Russen rijden allemaal in een patserbak, maar zijn er totaal niet zuinig op. Die gooien die auto gewoon overal tussen en voor. Was een mooi vermaak. Na wat gegeten te hebben, zijn we weer teruggegaan naar het hotel, hebben een drankje gedaan en zijn lekker gaan slapen! Volgende dag weer een citytour op z'n chinees gedaan (je wordt rondgereden en af en toe mag je uit de bus om wat foto's te nemen) en het Hermitage bezocht. We hadden een hele leuke lokale gids, dus goed vermaakt. En toen, 's avonds in de slaaptrein op naar Moskou. Jaja, de slaaptrein. Wat een hell. Een bed is zelfs te kort voor mij. Maar een hele belevenis, weinig geslapen en gelukkig stond er in Moskou een bus op ons te wachten (een echte Russische crappy bus, maar op dat moment was alles beter dan de trein:P). Korte citytour met een nieuwe gids, uitkijkpunt en kerk bezocht en snel door naar het hotel. Daar hadden we 10 minuten voor we weer weg moesten. Lynn en ik hebben onze snelle douchekwaliteiten aangesproken en ons heel snel opgefrist. Gelukkig, want ik voelde me verschrikkelijk. Nog een museum bezocht en 's middags zelf even Moskou ingegaan. Wat souvenirs geshopt en alvast naar Red Square geweest wat heel indrukwekkend was! Daarna uiteten geweest en weer lekker naar huis. Even gestudeerd(ja, ik had een tentamen de dag nadat we terugkwamen) en op tijd gaan slapen! Volgende dag weer een Chinese citytour door Moskou, het Kremlin en nogmaals op Red Square geweest. En toen was het weer tijd voor de slaaptrein. Nu moesten we echter al om 18 uur vertrekken (vorige keer pas om 23 u), dus het was extra lang. Goed ingeslagen in de supermarkt en we hebben ons goed vermaakt met dronken Russen die voor iedereen champagne kochten in de restauratiewagen. Laatste dag aangekomen in Pskov konden we 's ochtends ontbijt kopen in de supermarkt en onze laatste roebels uitgeven. Daarna nog een kleine rondleiding door Pskov en het kremlin van Pskov en toen lekker in de bus op weg naar huis. Gelukkig waren de Russen dit keer aardig en kostte het maar twee uur voordat we de grens over waren en konden we daarna gewoon naar huis.
Het was echt een geweldige trip!
Toen was het weer terug naar reality en stonden daar weer wat toetsen op het programma. Zo af en toe een pub meegepakt, maar niet teveel. IS hard werken hier :P Uiteraard ook nog een aantal verjaardagen gevierd en toen waren mama en Esther hier! Nouja, eigenlijk in Tallinn, maar ze zijn een dagje hier geweest en ik een dagje naar hen. Heb ze de meest belangrijke plekken van Tartu laten zien en we hebben lekker samen gegeten. Was erg fijn en was ook erg blij om ze weer even gezien te hebben! Gelukkig hadden ze nog mooi weer(het was ineens weer 14 graden!). ze waren nog niet weg of vijf dagen later lag er hier binnen een dag bijna 30 cm sneeuw! En nu is het erg koud, Het heeft maar twee dagen gesneeuwd vorige week, dus nu is bijna alles weer weg (gelukkig, sneeuw in oktober is niet cool). Ben afgelopen weekend ook nog naar Riga geweest met Susi, een Duits meisje. Was erg gezellig en was blij dat ik even weg was uit mijn dormitory! Lekker wat dingen bekeken en rustig aan gedaan. Was leuk :)
Nu ga ik hard leren voor mijn tentamen over de EU op zaterdag (het zou verboden moeten worden). Als ik dat haal, heb ik in ieder geval al 1 course in the pocket! Dus ik hoop op het beste.
Dan staat er voor volgende week nog een weekend naar Oslo op de planning en heel veel studeren, want binnen 7 weken moet alles afgerond en ingeleverd en beoordeeld zijn! Ook willen Susi en ik nog een weekend naar Helsinki en ga ik nog naar Lapland (Santa town!) waarschijnlijk, dus druk druk druk!

Jullie zijn in ieder geval weer helemaal up to date!
Liefs

• 01 November 2012 - 16:49

Emmy:

Judiith! Wat klinkt Rusland gaaf! Heb je mooie foto's van het Rode Plein enzo? Grappig zijn al die oostblok-controles en checks he? Alhoewel 2 uur bij de douane wel vervelend is.
    Wat is trouwens je Estoniaanse postadres?

Succes met je tentamen zaterdag!
    Xx

• 01 November 2012 - 18:35

Anka Rietveld:

Is dat effe genieten!!!!!!.
    Maak nog maar wat leuke trips,want voor je het weer slaap je weer in de dormitory van de Gisbert Brom.
    Succes met leren! Tot gauw.