Mijn leventje tot nog toe! - Reisverslag uit Tartu, Estland van Judith Verweijen - WaarBenJij.nu Mijn leventje tot nog toe! - Reisverslag uit Tartu, Estland van Judith Verweijen - WaarBenJij.nu

Mijn leventje tot nog toe!

Blijf op de hoogte en volg Judith

24 September 2012 | Estland, Tartu

Hi allemaal!
Na alweer een tijdje geen verslagje geschreven te hebben hier weer een update :)

Mijn weekendcourse heb ik overleefd! Had zelfs 8 out of 10 en 9 out of 10 op mijn minitentamens! Nu alleen nog het afsluitende tentamen in het eerste weekend van november voldoende afsluiten en dan heb ik het eerste vak er alweer opzitten! Na dit zware weekend begon ook het echte normale universiteitsleven. Ik heb gewone lessen en lange dagen en alles is, wat vakken betreft, (bijna) in orde! Ik ben ervan overtuigd dat het ook helemaal goed zal komen, uiteindelijk haha. Het is wel even wennen om na zes weken vakantie te hebben gevierd weer hard aan de slag te moeten. Gelukkig heb ik alle zware courses overboord gegooid, dus heb nu 8 relatief lichte courses en denk dat het allemaal wel moet lukken!
Na het zware weekend en een paar dagen uni hebben we een foodfest gehad op de 4th floor(= floor waar de meeste internationale studenten zitten, dus vandaar). Samen met de twee andere nls pannenkoeken gemaakt. Die zijn uiteindelijk naast de crepes van de Fransen beland, want in mijn appartement was er geen ruimte meer! Mijn Litouwse roommate had de hele tafel ingepikt met Litouws voedsel haha. Frans of Nederlands, de pannenkoeken en crepes vielen in de smaak! Ze waren binnen een paar minuten weg. Verder hebben we de gelegenheid gehad om van andere landen ook het een en ander te proeven en het was erg gezellig :) De rest van de week heb ik doorgebracht op de uni en 's avonds in een pub, dus goed te doen haha. Vrijdagavond rustig aan gedaan, want zaterdags moest ik al om half zes m'n bed uit voor een tripje naar Tallinn. De heenreis met de bus duurde ongeveer 2,5 uur, maar was goed te doen. We hadden een heerlijke touringcar met privattv en wifi. Eenmaal aangekomen in Tallin hebben we samen met zo'n 40 andere studenten een rondleiding gekregen door Tallinn. Leuke stad, maar niet heel erg super bijzonder! 'S middags hebben we met een klein groepje zelf nog wat delen van de stad verkend en zijn we ergens wat gaan drinken en eten. Na dit grote avontuur hebben we de bus weer opgezocht om terug te gaan naar Tartu. We waren helaas net 5 minuten te laat voor de bus van het hele uur(ofwel de heerlijke touringcar). Toen we de volgende bus instapten was dit dan ook een tegenvaller. De bus was kleiner, had geen tv's, maar wel wifi. In elke openbare gelegenheid is hier trouwens wifi, want internet is een recht in Estland. Maar goed. Wij bereidden ons voor op 2.5 uur in de wat minder fijne bus. Bleek dat dit een soort stopbus was, inclusief chauffeur die zijn rookpauzes heel consequent hield, dus heeft het ons bijna drie uur gekost om weer terug in Tartu te komen! Maar we hebben het overleefd :) Daarna nog even naar een club geweest, maar ook al snel gaan slapen.
'De woensdag daarna was het mijn verjaardag! Mijn Duitse flatmate had zich omgetoverd tot mijn personal birthdayplanner, dus mijn dag was volgepland tussen de colleges door. 's Ochtends kreeg ik een heerlijke Italiaanse birthdaycoffee van de Italiaanse overbuurman ( die speciaal voor mij vroeg zijn bed uitgekomen was, want de arme jongen had pas college om twee uur 's middags haha). vervolgens gewoon naar de uni gegaan en een birthdaylunch gehad met mijn birthdayplanner in het beste Italiaanse restaurant hier in Tartu (het staat zelfs vermeldt in de Lonely Planet :P ). Hierna weer terug naar de uni en wat inkopen gedaan voor later die dag. Mijn birthdayplanner had cake gehaald en die heb ik lekker met mijn Litouwse en Duitse flatmate + aanhang opgegeten. Ook stroomden de eerste serenades en cadeautjes al binnen, dus helemaal prima. Als avondeten kwam mijn Franse overbuurman zijn overheerlijke crepes maken en daarna zijn we maar begonnen aan de drankjes. Ook heb ik nog meer cadeaus gekregen, waaronder heerlijke warme schapenwollen sloffen, fotocollages, zonnebloemen, ananas en veel liedjes haha(geef iemand een gitaar en het wordt erg gezellig). Om exact vijf minuten voor elf hebben wij mijn appartement verlaten en zijn vertrokken naar de stad. Dit omdat het in de dorm officieel om elf uur stil moet zijn en ik nogal een zeikerige roommate + Estse flatmate heb. De Estse was zelfs de week ervoor tegen mijn huisgenoot gaan schreeuwen toen het 10 uur was en er drie mensen zaten. Het kwam erop neer dat wij altijd partijtjes hadden in ons appartement en dat iedereen weg moest (A. wij hebben alleen nog maar mijn verjaardagspartijtje gehad tot nog toe en B. ze zaten gewoon te praten). Om gedoe te voorkomen hebben wij ons netjes aan de regels gehouden en zijn lekker naar het centrum gegaan :)

Afgelopen zaterdag heb ik met mijn Duitse flatmate, mijn Chinese overbuurman en de Duitser + auto een klein roadtripje door South-Estonia gemaakt. We hebben in Taevaskoja de ''Grand Canyon'' van Estonia gezien, de hoogste berg beklommen van de Baltische Staten (347 meter hoog als je bovenop de toren staat haha), een kasteel bezocht en wat rondgereden. Al met al een hele leuke dag! Daarna ben ik naar een concert geweest van een hier ontzettende beroemde Estse band, maar moet eerlijk zeggen dat ik het niets vond haha. Voor de geïnteresseerden: check op Youtube Tanel Pader and the Sun en luister een aantal nummers, dan snap je vast waarom dit niet helemaal mijn muziek is!
Nu een beetje aan het bijkomen van mijn drukke week en ook aan het herstellen, want helaas heb ik vorige week ook het dormitoryvirus opgepakt waar iedereen hier last van schijnt te hebben, dus ik ben aardig verkouden geweest, mijn stem verloren en weer terug gekregen en ook wat koorts gehad. Gelukkig ben ik weer aan de beterende hand, maar ik sla onze vaste karaoke avond vanavond maar even over! Ook met het oog op de toetsen van volgende week en om wat te besparen, want mijn trip naar Rusland komt snel dichterbij en moet deze week betaald worden :P

Pfft, lang verhaal. Maar nu zijn jullie weer helemaal bijgepraat!

Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 4414

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 03 Februari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: